הכשרת כלים בעירוי לפסח

מדריך הלכתי להכשרת כלים בעירוי מכלי ראשון והכשרה באבן מלובנת
עירוי מכלי ראשון
מתי נדרש עירוי מכלי ראשון?
סוגי כלים

כלים שנאסרו מחמת עירוי מאכל חם לתוכם (כגון: קערות הגשה, כוסות שתייה וכדו'), די להכשירם בעירוי מים רותחים, אך יש שכתבו שלכתחילה טוב להכשיר גם כלים אלו במים רותחים שע"ג האש[5].

אופן העירוי
כיסוי כל הכלי

כשמערים מים על כלי כדי להכשירו, צריך להקפיד שהעירוי יגיע ישירות על כל הכלי, למשל כשמגעיל שולחן על ידי עירוי מקומקום צריך לעבור עם הקומקום על פני כל השולחן, ולא די לשפוך מים במקום אחד והם יישפכו מאליהם על שאר הכלי.[6]

המלצה חשובה

בשעת העירוי רצוי שהקומקום או המיחם ימשיכו לעבוד ולהרתיח, כדי שהמים יהיו בחום המירבי האפשרי, וכך ניתן להבטיח שהאיסור לא נבלע בחום גבוה יותר מהחום שבו מתבצעת ההגעלה.

הכנות לעירוי
לפני העירוי

לפני הכשרת הכלים יש לוודא:

  • שהכלי נקי לחלוטין
  • שלא יהיה בן יומו
הכשרת משטחים באבן מלובנת
מתי נדרשת הכשרה באבן מלובנת?
משטחים מיוחדים

כלים או משטחי עבודה (שיש, שולחן אוכל וכדו') שהניחו עליהם כלי שהוסר מן האש, או 'דבר גוש' חם, לא די להכשירם בעירוי, אלא יש להוסיף מקור חום בסמוך אליהם שירתיח את המים בעת המפגש עם המשטח, לדוגמה: אבן רותחת או ברזל מלובן (כגון: סיר ריק רותח).[1]

תהליך ההכשרה
שלבי ההכשרה
  1. יש להקפיד שהמשטח לא יהיה בן יומו
  2. יש לוודא שהמשטח יבש ממים צוננים[2]
  3. יש לערות על המשטח מים רותחים
  4. יש להעביר את מקור החום (האבן או הברזל) על פני כל המשטח
כלים מתאימים

מקורות חום שניתן להשתמש בהם:

  • אבן רותחת שחוממה באש
  • ברזל מלובן 
  • סיר ריק שחומם עד שהוא רותח
הבדל בין מנהגי העדות
מנהג ספרדים

כל האמור אינו אלא לשיטת בני אשכנז, אך דעת רוב פוסקי ספרד שהכשרת הכלי נקבעת אחר רוב תשמישו, ולפיכך כלים אלו די להכשירם בעירוי כדלעיל[3].

במקום צורך

במקום צורך, כשאין אפשרות אחרת, גם בני אשכנז יכולים להקל ולהכשיר כלים אלו בעירוי.[4]

הערות שוליים

[1] שו"ע או"ח תנא, ו. המשנ"ב שם ס"ק נא כותב שזו קולא לכלי שעל פי רוב תשמישו כלל אינו זקוק להגעלה בכלי ראשון. באופן עקרוני משטחים אלו בולעים רק כדי קליפה, שהרי הם צוננים ותתאה גבר, אך לכתחילה אין להגעילם בעירוי כיוון שבלעו על ידי דבר הנחשב ככלי ראשון ולא בעירוי, ראו פרמ"ג משב"ז תנא, ט, ומשנ"ב תנא, קיד.

[2] משנ"ב תנא ס"ק נ.

[3] אין להחשיב כלים אלו כרוב תשמישם בצונן, מפני שאין מניחים עליהם מאכלים צוננים באופן ישיר, ואינו נחשב לתשמיש כלל, ראו במאמרנו 'הכשרת פלטת שבת ורשתות', אמונת עתיך גליון 128.

[4] פרמ"ג או"ח תנא משב"ז לח; משנ"ב ס"ק קיד.

[5] פרמ"ג או"ח משב"ז תנא, ט.

[6] פרמ"ג או"ח תנא א"א יג.

 

דף פסח ראשי כשרויות מומלצות הכשרת המטבח מה למכור ומה לבער? תרופות