תבשיל פרווה שבושל עם בצל שנחתך בסכין בשרית. א. מה דינו של התבשיל (פרווה או בשרי)? ב. במידה והוא בשרי , האם יש להמתין אחריו (6 שעות ) ? ג. האם יש הבדל בדינים לעיל , אם הסכין בת יומה או לא בת יומה ?
שלום וברכה במספר מקומות בשולחן ערוך יורה דעה ישנה התיחסות לדיני סכין לחיתוך . בסימן פ"ט כתוב : אסור לחתוך גבינה אפילו צוננת בסכין שרגילים לחתוך בשר ולא עוד אלא אפילו הפת שאוכלים עם הגבינה אסור לחתוך בסכין שחותכים בה בשר .(וכן להפך נמי אסור) ... אבל כבר נהגו כל ישראל להיות להם שני סכינים ולרשום אחד מהם שיהא לו היכר. ובסימן צ"ו א-ה: צנון או סלקא שחתכם בסכין של בשר בן יומו או שאינו מקונח אסור לאוכלם בחלב עד שייטול ממקום החתך כדי נטילת מקום שהוא כעובי אצבע או שיטעמהו ולא יהא בו טעם בשר שאז מותר בהדחה ? ויש אומרים שהוא הדין לאינו בן יומו והוא מקונח . ואם חתך בו שומין או בצלים וכרישן וכיוצא בהם מדברים החריפים ופירות חמוצים ודגים מלוחים דינם שוה לחתוך בו צנון . תבלין שנדוכו ממדוכה של בשר בן יומו אסור לאוכלם בחלב ( ויש אומרים אפילו אינו בן יומו ) חתך קשואים בסכין של בשר מותר לאוכלם בחלב בגרידה בלבד שיגרור מקום החתך. יוצא מכל זה הלכה למעשה: א- צריך ליעד סכינים חלבי , בשרי ורצוי מאוד גם לפרוה . ב- יש ליעד סכין לחתוך לחם . ג- אין לחתוך בסכין בשרי גבינה ולהפך. ד- אם חתך מאכל פרוה לא חריף עם סכין בשרי ורוצה לאכול עם גבינה (או להפך ) צריך לגרד את מקור החתך . ה- אם חתך מאכל פרוה חריף עם סכין בשרית ורוצה לאוכלו עם חלב (או להפך ) צריך להוריד עובי שווה ל2 ס"מ.
התשובה התקבלה מהרב משה כ''ץ
בתאריך ל' סיון ה'תשס"ב
ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.
רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה
כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
להצטרפות לחצו כאן