מידע והלכה » שבת » דוד שמש

דוד שמש

הרב מרדכי וולנוב


שימוש בדוד שמש - הסבר

צורת פעולת הדוד

1. הדוד מתמלא במים קרים.

2. המים הקרים יוצאים מהדוד ועוברים דרך קולטי השמש.

3. לאחר שהמים מתחממים בקולטים, הם חוזרים אל הדוד. בצורה זו מתמלא לאט לאט כל הדוד במים חמים (המים נעים בסירקולציה: מים שהתחממו בקולטים נכנסים בחזרה אל הדוד, ומים קרים חדשים נדחפים ממנו החוצה אל הקולטים. לאחר שהם מתחממים הם חוזרים שוב לדוד, וחוזר חלילה).

4. מחלקו העליון של הדוד יוצא צינור המוביל מים חמים אל הבית, ולחלקו התחתון מחובר צינור נוסף המכניס מים קרים חדשים מהצנרת הראשית. בכל פעם שברז המים החמים בבית נפתח, יוצאים מים חמים מהדוד בדרכם אל הבית.,בתוך הדוד האטום לא נותר חלל ריק, ובמקביל ליציאת המים החמים נכנסים במקומם מים קרים חדשים.

בעיות הלכתיות במערכת

1. מים קרים המתחממים בקולטי השמש לטמפרטורה הגבוהה מיד סולדת.

2. מים קרים מתחממים בתוך הדוד על ידי המגע במים שהתחממו בקולטים (כאשר הדוד מלא במים חמים ומוציאים ממנו מים חמים, המים הקרים החדשים הנכנסים לתוכו מתחממים לחום הגבוה משיעור שהיד סולדת בו על ידי המים החמים שבתוך הדוד).

פתרונות

1. הכלל: בישול בחמה מותר, בישול בתולדות חמה אסור מדרבנן, גזירה שמא יטעה ויבוא לבשל בתולדות האוּר ויעבור בכך על איסור תורה.

לדוגמא: אם נשפוך ביצה על מחבת שחיממנו אותה מקודם על האש והביצה תתבשל, אנו עוברים על איסור תורה. לכן אסרו חכמים גם לחמם את המחבת בעזרת חום השמש ולבשל עליה ביצה, אף שבישול בחמה מותר בוודאי, מאחר שכלפי חוץ לא ניכר שום הבדל בין מחבת שחוממה בשמש לבין מחברת שחוממה באש, ומשום כך גזרו תולדות חמה (=בישול על מחבת שהתחממה בשמש) אטו תולדות האור (=בישול על מחבת שהתחממה באש).

לתשומת לב: חימום המים בקולטי השמש אינו מוגדר כבישול בתולדות חמה אלא כבישול בחמה ממש (הקולטים משמשים ככלי קיבול שמטרתו להחזיק את המים, והם אינם הגורמים לבישול אלא חום השמש). לכן, אין בעיה במים הקרים היוצאים מן הדוד ומתחממים במהלך המעבר שלהם בקולטי השמש.

2. הבישול במים החמים שהתחממו בקולטי השמש והצטברו בדוד, מוגדר כבישול בתולדות חמה (האסור, כנ"ל אטו תולדות האוּר). אף על פי כן, פוסקים רבים התירו לפתוח בבית את ברז המים החמים גם אם ידוע לנו בוודאות שכתוצאה מכך יכנסו מיד לדוד מים קרים חדשים והם יתחממו ויתבשלו מן המים החמים שבו (המוגדרים כתולדות חמה, כאמור לעיל).

ההיתר מבוסס על כך, שכניסת המים הקרים לדוד אינה נעשית על ידי כוחו הראשון של האדם הפותח את הברז בבית אלא נחשבת כפעולה בכוח שני (=האדם אינו מכניס בעצמו את המים הקרים אל הדוד, אלא על ידי פתיחת הברז של המים החמים בבית הוא גורם לכניסתם של מים קרים לדוד).

טעם נוסף להקל בדבר: כניסת המים הקרים לדוד נחשבת אמנם כפסיק רישא, אך מכל מקום האדם לא מתכון לכך (אלא להוציא מים חמים בבית), ולדעת פוסקים רבים אפשר להקל במקרה של פסיק רישא בדבר שאינו מתכון כשמדובר באיסור דרבנן (=בישול בתולדות חמה).

3. יש לציין, כי רוב הפוסקים שהתירו להשתמש במים החמים שבדוד, התירו רק את רחיצת פניו ידיו ורגליו ולא רחיצה של כל הגוף.

4. חשוב לשים לב, שכל ההיתר הנ"ל עוסק אך ורק במים שהתחממו בדוד שמש. מים שחוממו בדוד חשמלי או על ידי גז, דינם שונה באופן מהותי.

(עיין שו"ת הר צבי או"ח ח"א סימן קפח, ובילקוט יוסף או"ח סימן שיח' סעיף כה)

 

ע"מ לצפות באנימציה מתחילתה - יש ללחוץ רענן


© כל הזכויות שמורות לכושרות