שלום כבוד הרב שאלתי אותך שאלה בקשר לבשר ודגים אך לא קיבלתי תשובה קיבלתי ממך תשובה הלכתית כיצד לנהוג אם מותר ואסור אך לא קיבלתי תשובה לשאלה האמיתית שלי מדוע אסור לאכול בשר ודגים אני יודע שההלכה אומרת כך ,אבל מהי סיבת ההלכה ברצוני להבין בכדי שאוכל לקיים את המצווה בלב שלם אז שוב השאלה:
דגים ובשר
תוכן השאלה שלום וברכה כבוד הרב רציתי לשאול בקשר לאכילת בשר ודגים שמעתי שאומרים שאסור לשים בצלחת אחת בשר ודגים או אם אוכלים דגים צריך לחכות קצת הרי דגים זה לא בשרי ולא חלבי אז ממה האיסור הזה נובע?? אשמח לקבל תשובה מדוע ? תודה מראש יניב
תוכן התשובה הבאתי כמה תשובות קודמות בנושא
מה שנוהגים להחליף מזלג לאחר אכילת דג אינו ענין לדג לבדו. אלא האיסור הוא לאכול דג ובשר ביחד. ומכיון שכאשר אוכלים את הדג, נשאר חלק מן הדג או רוטב של דג ע"ג המזלג מחליפים אותו. וכנ"ל לצלחת או לכל דבר שנגע בדג, דהיינו צלחות או כלי הגשה. אין חובה להחליף אלא אפשר לשטוף. וכל זה שייך כמובן רק כאשר רוצים לאכול דג לאחר הבשר או להיפך. ולא רק זה אלא צריך ג"כ לנקות את הפה משאריות הדג. זה עושים ע"י שטיפה והדחה דהיינו לשתות משקה (לא חייב משקה חריף) ולאכול משהוא. זה צריך להיות משהוא לא רך-כגון תמרים- אלא משהוא קצת קשה כגון לחם. כך כתוב בשו"ע יור"ד סימן קט"ו סעיף ב-ג: "צריך להיזהר שלא לאכול בשר עם דג ביחד מפני שקשה לצרעת … ומכל מקום יש לאכול דבר בניהם ולשתות דהוי קינוח והדחה. " מעוניין לדעת: 1- האם המגע בין בשר ודגים אסור ? 2-האם כלי שהיה בו דגים מותר שיתחכך בכלי שהיה בו בשר? 3-האם מותר לרחוץ את הכלים יחד באותו כיור לאחר גמר הארוחה? תודה רבה.
תוכן התשובה שלום וברכה
1-בא נדייק בשאלה הראשונה וזה אולי כוונתך. המגע בין בשר לדג אינו אסור אבל לאכול בשר ודג ביחד זה כן אסור. את כל חילוקי הדינים בזה הענין אפשר לראות בשו"ע יור"ד סימן קט"ז סעיף ב-ג ובספר כף החיים שם. כגון אם התבשלו יחד או נגעו זה בזה או שלחם או סלטים שנגעו בהם דגים אסור לאכולם אח"ך עם בשר.
2-יש לנו כלל בההלכות הקשורות לאיסורי סכנה: אין בסכנה משום בליעת כלים או טעם הבלוע בתוך כלי: דהיינו אם הכלי נקי שאין עליו ממשות של דג אפשר להשתמש בו לבשר אפילו זה מיד אחר זה.
יש קיים את המצוות בלב שלם גם אם לא נידע את טעמם. וצריך הרבה מאד ענווה להבין שישנם דברים שא"א להבין אותם ואפילו א"א לדעת אותם. התורה היא דבר ה' שיש בה סודות והיא בעצמה בעצם סוד אחד גדול אלא שהקב"ה בגודל חסדו 'החליט" לגלות לנו קצה קצה קצה קצה קרחון מחכמתו. התורה אינה איזה שיעור באוניברסיטה!!! תעשה תרגיל- פתח ספר מספרי הנסתר, למשל "עץ חיים" של האר"י ז"ל ותעיין קצת.תראה שאנחנו לא מבינים כלום ממה שהוא רוצה לאמר לנו. למה מותר ללמוד תורת הנסתר רק בגיל יותר מבוגר ואחרי הרבה הכנה של לימוד תורה ותיקון המידות? כי צריך הרבה ענווה והרבה חכמה כדי "לקבל" את מה שכתוב. כי הרבה ממה שכתוב פשוט א"א להבין. עיין רבינו בחיי על שמות כ"ג:יט
התשובה התקבלה מהרב משה כ''ץ
בתאריך ה' כסליו ה'תשס"ה
ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.
רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה
כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
להצטרפות לחצו כאן