הרב אליקים לבנון
שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו את כל השמנים שבהיכל.
וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו, ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול.
ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס, והדליקו ממנו שמונה ימים.
לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה.(שבת כ"א, ב')
מי שיצא לטיול ונמצא בשטח או המתגורר ברחוב, בשדה או מחוסר בית, אין לו "בית" להדליק בו ופטור מן ההדלקה. אם רואה נרות חנוכה, יברך רק "שעשה ניסים" (ו"שהחיינו" ביום הראשון).
מנהג האשכנזים: כל אחד מבני הבית מדליק. יש להשתדל להניח את הנרות, כל אחד בנפרד, כדי שלא תראינה החנוכיות כמחוברות.
אשכנזי - ידליק בברכה, וספרדי - אם מדליק לפני שאביו מדליק, יברך וידליק. ואם מדליק לאחר הדלקת אביו, ידליק בלא ברכה, אע"פ שאביו מוציאו ידי חובה, מפני שכל בית שיש בו דייר, חייב בנר חנוכה.
בית ריק, שאין בו דיירים במשך כל יום ההדלקה, פטור מההדלקה וא"צ למנות שליח שידליק שם.
בימינו, שלא תמיד מתאפשר להדליק בפתח הבית, אפשר להדליק בחלון הפונה לרשות הרבים, ויש הנוהגים כך לכתחילה.
בניינים גבוהים שחלונותיהם נמצאים מעל 20 אמה (מעל 10 מטר):
אם יש מולם בניין גבוה נוסף שאפשר לראות מחלונותיו את הנרות הגבוהים, יכולים להדליק בברכה.
אם אין בניין גבוה נוסף כנגדם, והנרות נמצאים בגובה של 10 מטר מקרקע הרחוב, אם יש עימו אנשים נוספים בבית, ידליק עימם בברכה. אם הוא לבדו, ידליק בלא ברכה.
זמן ההדלקה
בכל מקרה, יש לדאוג שהנר ימשיך לדלוק לפחות עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים (17:30).
אם מדליק בתוך הבית (ולא כלפי הרחוב) ואין עוד מישהו עימו, מדליק בלא ברכה.
אפשר לכתחילה להדליק נר חנוכה כמה דקות לפני זמן הדלקת נרות שבת, משעה 16:00 (ואפילו מפלג המנחה 15:38), ואח"כ להדליק נרות שבת כרגיל, בזמן. כאמור, נרות החנוכה חייבים לדלוק עד 17:30. המאחרים, יכולים להדליק נר חנוכה עד שעה 16:30 ומיד אח"כ להדליק נרות שבת. באופן זה, יש 'תוספת שבת' של כ- 10 דקות.
צאת שבת בשעה 17:18.
יש החוששים לשיטת הרמב"ם (סע' י'), מקדימים להתפלל ערבית עוד לפני צאת שבת, בשעה 17:10, ומיד כשמגיעים לביתם מדליקים נר חנוכה לפני ההבדלה, כדי להדליק במועד לפני 17:30.
אולם, נהוג לסמוך על רוב הפוסקים, להוציא שבת בזמן הרגיל, להבדיל ואח"כ להדליק נרות חנוכה.
באיזה שמן להדליק?
זמן ההדלקה המוקדם ביותר הוא: פלג המנחה (בשנה זו, בשעה 15:38).
אם בעת ההדלקה, בשקיעה או בצאת הכוכבים, יש מישהו מבני הבית בבית, יכול לבקש ממנו שידליק בזמן. במקרה כזה, לא יצטרך להדליק כאשר ישוב בלילה לביתו (אינו יכול לבקש משכן שיכנס לביתו וידליק, כי השכן אינו בן בית).
אם לא הדליק לפני צאתו, ידליק כאשר ישוב לביתו בלילה, כדלעיל, בסעיף א2.
אם יוצא על מנת לאכול וללון בבית אחר, יכול להדליק בבית האחר.
ספרדי- יוצא בהדלקת אביו. אם בדירת האירוח אין מי שמדליק נר חנוכה, יכול להדליק שם, לפני שאביו מדליק, ואז גם יברך. אם מדליק לאחר שאביו הדליק, ידליק בלא ברכה.
אשכנזי- ידליק בברכה במקום בו הוא סועד, ובנוסף, ידליק בדירה בה הוא ישן בלא ברכה.
ספרדי- ישתתף בפרוטה עם המארחים, וידליק בבית בו הוא ישן, בלא ברכה.
אשכנזי- ידליק בברכה בבית המארחים, ובנוסף ידליק בדירה בה הוא ישן, בלי ברכה.
בין ספרדים ובין אשכנזים ידליקו בבית בו הם ישנים, בברכה.
המתארח בשבת בבית מלון וכד', לא ידליק במלון לפני צאתו – אלא ידליק כאשר יגיע לביתו.
היוצא מביתו ומשאיר את נרות החנוכה דולקים, ידאג להבטיח שלא תגרם שריפה ח"ו!
בברכת המזון יכול להוסיף בסוף ולומר: "הרחמן הוא יעשה לנו ניסים ונפלאות, גבורות תשועות ומלחמות, כשם שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה", ולהמשיך "בימי מתתיהו" וכו'.
גם בסוף תפילת עמידה, ב"אלוקי נצור", לפני שאומר "יהיו לרצון", יכול לומר באותה מטבע, "הרחמן הוא יעשה לנו" וכו'.
הרב בנימין הרלינג זצ"ל הי"ד, לימד בישיבה, ןגם בימי החנוכה היה נשאר כמעט לבדו בבית המדרש בשעת ההדלקה.
שאלתי אותו: הרב, מדוע אינך נוסע לביתך בקדומים, להדליק נרות בזמן?
השיב: אשתי מדליקה עלי בבית בזמן ההדלקה!
"אשה מדלקת נר חנוכה, שאף היא חייבת בה". (שו"ע או"ח סימן תרע"ה סעיף ג')
כידוע: חשך לא מגרשים במקלות. חשך מגרשים ע"י הוספת אור!
האחד: חיילינו הגיבורים, בעל, אב, בן, אח, כל אלה ידליקו את האור ע"י ניקוי העולם מהכח השטני המשחית, וזה עצמו יוסיף אור וטוב בעולם.
השני: נשות החיל, "נר חנוכה איש וביתו", והבית זו האשה:
אמר ר' יוסי: מעולם לא קראתי לאשתי – אשתי – אלא לאשתי: ביתי!
נשים גיבורות ויקרות:
עם הקושי להדליק ללא נוכחות הבעל, דעו כי זכות גדולה היא לכן, להמשיך את גבורתה של יהודית, אשר הכריעה את המלחמה, ע"י הריגתו של הלופורנס היוני.
בהדלקתכן, אתן מאירות את האור, ומסלקות את החשך, ומוסיפות גבורה לבעליכן בחזית!
גבורת החשמונאים בנצחונם על היוונים, יאירו לנו את הדרך, ימלאו בעוז ובגבורה את ליבם וידיהם של חיילנו, נמגר את אויבינו, נגרש את כל הצללים, ונזכה במהרה להדליק את נרות המנורה בבית המקדש!
© כל הזכויות שמורות לכושרות
