שלום רב, במקום מגורי קיימת מסעדת בשרים על האש בעלת תעודת כשרות, אולם תמיד שאני בא לשם אני רואה שכל תהליך הכנת האוכל מבוצע על ידי גויים. (המסעדה בבעלות יהודית) יש שם שני פועלים גויים ששמים את הבשר על המנגל, מכינים את האוכל ועושים הכל. האם זה בסדר? האם זאת הונאת כשרות?
חכמים אסרו לאכול אוכל מסוים שנתשבל ע"י גוי-ואפילו כאשר אין כלל חשש של כשרות. הסיבה העיקרית של האיסור היא משום חיתון. ז"א שמתוך קירבה שאנו אוכלים אצל גוים אנו נבוא חו"ש גם להתחתן איתם. ויש עוד טעמים אחרים לאיסור זה. בכל אופן הכלל הוא כך הוא: כל אוכל שא"א לאכלו כמו שהוא חי שייך בו איסור זה. אבל זה רק במאכלים שיש בהם חשיבות-חז"ל מכנים את זה "עולה על שולחן מלכים". למשל איסור זה לא חל על מים לבישל גוי , כיון שאפשר לשתות מים לא מבושלים. אבל בשר אינו דבר שאוכלים חי(אלא ע"י הדחק) ולכן שייך בו איסור בישול עכו"ם. יש ג"כ ירקות ששייך בהם איסור זה כגון חצילים או קשואים שלא אוכלים אותם חיים. דוגמא לדבר שלא עולה על שולחן מלכים היא דגים קטנים כמו סרדינים שבהם אין איסור בישול גוים.
עוד נקודה חשובה: היהודי לא צריך לבשל את כל האוכל מתחילה ועד סוף. ויש בזה כמה חילוקים ומחלוקות בן בני העידות השונות: לפי כל השיטות בדברי מאפה כגול לחם מספיק שהישראל ידליק את התנור ואח"כ הגוי יכול להמשיך לבשל/לאפות. אבל בשאר מאכלים יש שתי דעות: אשכנזים: כמו בלחם- דהיינו הישראל מדליק את האש והגוי מבשל . ספרדים: היהודה צריך ג"כ להשתתף בבישול ולא מספיק הדלקת האש. דהיינו הישראל ידליק את האש ויניח את הסיר עם האוכל ע"ג האש ורק אז הגוי יכול להמשיל לבשל.
מה שראית במסעדה הוא לשיטה המקילה של בני אשכנז ולכן לספרדי אסור לאכול, אבל אשכנזי כן יכול לאכול(בתנאי שהישראל הדליק את האש).מה שבטוח, זאת לא היתה מסעדה עם תועדת כשרות מהדרין. אבל אם זה כן מקום של מהדרין צריך להודיע שרבנות על הפרה קשה של נהלי הכשרות.
אביא כאן מתוך ספר נהלי כשרות של הרה"ר לישראל את הנהלים לגבי בישולים: בישול 1. הדלקת האש תעשה אך ורק על ידי המשגיח. בשעת הדחק יעשה הדבר על ידי עובד יהודי. 2. תנור שנשאר דלוק כל הזמן אלא שהטמפרטו' עולות ויורדות על ידי סגירת הדלתות - ניתן לסגור את התנור על ידי נכרי, למרות שגורם בכך להגברת החום. 3. תנור קומביסטימר שסגירתו גורמת להפעלתו, הסגירה תיעשה ע"י יהודי. 4. תנור שכבה במהלך שעות העבודה לא יובער מחדש אלא על ידי יהודי. 5. הדלקת הקיטור תיעשה ע"י יהודי בלבד. 6. *בכל המקרים (דלעיל 2-5) הכנסת התבניות או הסירים תעשה על ידי יהודי
התשובה התקבלה מהרב משה כ''ץ
בתאריך ו' כסליו ה'תשס"ד
ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.
רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה
כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
להצטרפות לחצו כאן