כשמדברים על ת"ומ, בד"כ, אנשים מבלבלים בין תרומה לנתינה.
הפרשה: הינה קריאת הנוסח, דהיינו קביעת לכל חמשת הדברים שהתורה מצווה אותנו להפרישם. א. תרומה גדולה ב. מעש ראשון ג. מעשר מן המעשר (תרומת מעשר) ד. מעשר שני (אב"דה) ה. מעשר עני(ג' ו-ו') כך שאנו מפרישים תמיד רק 4 מתוך 5.
נתינה: הינה נתינה בפועל של המתנות שהפרשנו, דהיינו שקבענו להם מקום בתוך הפרות.
היום חובה להפריש את שלש המתנות הראשונות שהזכרנו לעיל, תרומה גדולה לכהן, וכיוון שהכהן צריך לאכלה בטהרה ואין אפשרות להטהר היום, אנו שורפים או קוברים את התרומה. כמו"כ זה הדין של מעשר מן המעשר (תרומת מעשר של הלוי לכהן). לגבי, מעשר ראשון, שכן נוהג כיום, והוא מופרש *(הכתב במקור לא מובן) בעל הפירות, והוא 10% מן הפירות שנותרו לאחר שהופרשה התרומה הגדולה. כאשר בעל הפירות קרא את הנוסח ההפרשה וקבע להם מקום, הפירות תוקנו, דהיינו הופרשה מהם מעשר ראשון. נראה שכוונת השאלה היתה- האם נותנים היום מעשר ראשון ללוי, ולא, האם מפרישים. התשובה היא שמן הדין לכאורה, צריך לתת, ומי שלא נותן אלא מעכב אצלו את המעשר, בעצם, גוזל את הלויים. לעומת זאת, אפשר לומר שאין אנו יודעים היום בוודאות מי לוי, ולכן אם אותו אדם לא יכול להוכיח שהוא לוי מיוחס, איננו חייבים לתת לו את הפירות. נוסף על כך, חשוב לציין שמותר לכל אדם מעשר ראשון (הניתן ללוי), ולכן אם בעל הפירות לא נותן אותם אלא אוכל בעצמו, הוא אינו גוזל את הלויים, מפני הקושי להוכיח "לויות". יש מחלוקת בין פוסקי זמננו כיצד לנהוג עם מעשר אשון. למעשה, במערכה הציבורית לא נותנים ללוי את המעשר, אבל כמובן מפרישים כנזכר לעיל.
התשובה התקבלה מהרב משה כ''ץ
בתאריך כ"ו אדר א' ה'תשס"ג
ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.
רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה
כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
להצטרפות לחצו כאן