שאל את הרב » בירה

בירה

  • תוכן השאלה
  • שלום רב,
    האם יש בעיות כשרות נוספות בבירה מלבד איסור חדש לסוברים שקיים גם בחו"ל?
    האם יש בבירה הבדלים בין כשרויות שונות, או שברגע שיש סימון כשרותי כלשהו (כדוגמת רבנות וינה באישור הרה"ר) - אפשר לשתות ללא כל חשש?
    אשמח לקבל תשובה מפורטת עד כמה שניתן. אני יודע שהרה"ר מאשרת אוטומטית כל רבנות בחו"ל, אבל אינני יודע אילו מהרבנויות נחשבות רציניות ואילו לא, אז השאלה בעיקר היא האם יש כאן מה להסתבך, או שזה רק השאלה האם התבואה היא חדשה או לא, ואין הבדל משמעותי בין רבנויות חו"ל. כמו"כ, האם יש חשש חדש גם במערב אירופה ובארה"ב, או שעלי לחשוש רק לרבנויות מזרח-אירופאיות. תודה רבה.
  • תוכן התשובה
  • שלום


    יש בשאלתך מספר נושאים הלכתיים. ננסה להתיחס בקצרה לכולם.
    1. "איסור חדש"- כתבת: "חדש לסוברים שקיים גם בחו"ל". האמת היא יש רק פוסק אחד(ספר התרומה) מבין הראשונים שסובר שבזמן הזה הזה אין איסור דאורייתא של חדש בחו"ל אלא רק דרבנן. ויש עוד פוסק אחרון אחד (הב"ח) הסובר שחדש לא נוהג בתבואה של גוים. ועיין שו"ע יור"ד ס´ רג"ג ואו"ח סי תפ"ט סע´ ט´ שאיסור חדש הוא דאורייתא גם במזן הזה וגם בחו"ל וגם בשל גוים. והרמ"א לא חלק עליו שם. וכן כתב הט"ז שם ביור"ד ס"ק ב´ וכן כתב הגר"א שם ביור"ד ס"ק ב´ וע"ע מ"ב שם ס"ק מ"ד שכתב "שכל בעל נפש לא יסמוך על התרים הללו ויחמיר לעצמו מכל מה שאפשר לו…" וכן פסקו כל הפוסקים הספרדים כמובא בכף החיים על או"ח ס"ק ק"י. ואין כאן המקום להאריך. ובעקבות זה הרה"ר לא נותנת אישור על מוצרי חו"ל יש בהם חשש חדש. ולכן אם יש אישור הרה"ר אז חשש חדש. וניגוד לכך כמעט כל גופי הכשרות הגדולים בחו"ל כן מתירים חדש. (חוץ מאיגוד הרבנים של הרב וויסטהיים וגם בד"ץ מנצסטר).
    2.יש ארבעה מוצרי הגלם שמהם מייצרים בירה:
    לתת
    מים
    כשות
    שמרים
    מוסכם בין הרבנים שכאשר יש בבירה רק את ארבעת חומרי הגלם הללו הבירה כשרה אפילו בלי הכשר.
    אולם יש היום התפתחות ושיכלול מאד גדולים בנושא הבירה ויש הרבה בירות עם חומרי גלם נוספים. חומרי טעם צבע וריח. שמרים מיוחדים. תוספת מי גבינה וכו. כל אלו יכולים להוות בעיות כשרות קשות. ולכן ראוי ונכון שיהודי שרוצה לצרוך בירות עם תוספות יקפיד על כשרות מהדרין דווקא. כפי שידוע לך הרה"ר אינה מציינת על המוצר מהי רמת הכשרות שלו אבל ניתן להתקשר אליהם כדי לברר זאת
    025313131 מחלקת יבוא


  • התשובה התקבלה מהרב משה כ"ץ
  • בתאריך ט"ז חשון ה'תשע"ד
  • ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.

  • רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה

  • כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
    להצטרפות לחצו כאן

© כל הזכויות שמורות לכושרות