מדוע בימינו יש איסור של בישול גויים ממקומות תעשייתיים כמו שווארמות או חומוסיות הרי אין חשש לאיסור חתנות או חשש שמא יאכיל אותך מאכלות אסורות שהרי המקום כשר? שאלה ב: במקום שגם יהודים וגם גויים עובדים באותו מקום האם יש עדיין את הבעיה הזו או שאפשר לומר שהיהודי בישל? והאם כשהוא אומר לך שהוא עשה אפשר להאמין לו?
א. אי אפשר לבטל גזירות של חז"ל אלא בבית דין יותר גדול בחכמה ובמנין מבית הדין שגזר את הגזרה הזאת. ואיסור בישולי עכו"ם שייך גם כשאין חשש חיתון עיין פרי תואר יור"ד קי"ב ס"ק ג: וא"כ הישמעאלים דכופרים בע"ז ושונאים לעובדיה אין לנו לאסור פתן כי לא גזרו בהם ואיכא למידק במאי דכתבו כל הפוסקים ומר"ן דאיסור פת הוי משום חתנות דמהש"ס לא משמע הכי אלא משום יחוד דבנותיהם כדי להתרחק מהן לבל יטעו אחר ע"ז ואין לומר דקרי ליחוד חתנות... ...אלא אחר גזירת יחוד בנותיהן ולא משום חתנות מעקרא וכפ"ז מרווחנא תרי מילי חדא דכל בנות גוים בכלל ואתי שפיר אומרים דאיסור פת משום חתנות. ופרי חדש שם ס"ק ד שכתב דליכא משום חתנות כגון כמרים או של בחורים שאין נשואים ושל סריסים וכיוצא דלאו משום בתו של מוכר או נותן אמרו אלא משום בנות גוים שאם אין לזה יש לזה. וכף החחים שם ס"ק ט´ שכתב : ואפילו במקום דליכא משום חתנות אסור. כגון פת הכומרים שאין להם בנים וכן פת נערים ובחורים וסריסים אף על פי שאין להם בנים ובנות אסור.
ב. לא שואלים את העובדים- שואלים את המשגיח
התשובה התקבלה מהרב משה כ"ץ
בתאריך כ"ח אדר ב' ה'תשע"ו
ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.
רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה
כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
להצטרפות לחצו כאן