א. אכן, יין נסך ממש, שהוא יין שניסכו גוי לע"ז - אין בימינו. ב. אולם, יש עדיין "סתם יינן", שהוא יין שהגביהו גוי או מזג אותו, בלא ניסוך. חכמים גזרו על יין זה - על מנת למנוע קרבה בין יהודים לגויים העלולה להביא לחיתון עמם (הפוסקים נחלקים האם גזרו על יין זה גם איסור הנאה, ואין כאן המקום להאריך). ג. מה נקרא מגע גוי - בו נאסר היין? - אם נגע או הגביה בקבוק סגור - אין כל איסור ביין. - גוי שמזג יין מבקבוק - נאסר הן היין המזוג והן היין שבבקבוק. - וכן מחמירים אם הגביה, בלא מזיגה, בקבוק פתוח. ד. יהודי שאינו שומר מצוות: השו"ע פוסק ש"מומר, אע"פ שהוא מהול, עושה יין נסך במגעו". ישנה מחלוקת בין הפוסקים האם מדובר על יהודי המחלל שבת בפרהסיא, דהיינו יהודי חילוני, או לא. המנהג הוא להחמיר כך שהיין הנמזג ע"י יהודי חילוני נאסר בשתיה. היות וזה הוא המנהג, מקפידים בתעשיית היין שכל הפועלים המתעסקים בעשיית היין יהיו יהודים יראי שמים שומרי תורה ומצוות. בדרך כלל הרבנויות מורות לשפוך את כל היינות הנשארים בבקבוקים פתוחים לאחר כל אירוע, וכן, להניח ע"ג השולחנות בקבוקים סגורים בלבד. ה. יין מבושל: השו"ע פוסק - "יין מבושל שלנו שנגע בו העובד כוכבים מותר, ומאימתי נקרא מבושל משהרתיח ע"ג האש", ולכן, ביין שכתוב על הבקבוק ש"דינו כמבושל" - אין את כל הדינים המוזכרים לעיל. ו. לסיכום, צריך אדם להקפיד לקנות רק יין כשר עם חותמת, ואם הוא בא במגע עם יהודים חילונים - כדאי להביא לשולחן רק יין מבושל.
התשובה התקבלה מהרב משה כ''ץ
בתאריך י"ב שבט ה'תשס"ב
ונכונה לעת כתיבתה, לאחר זמן יש להתעדכן שנית.
רוצים לדעת מה אנחנו ממליצים היום ולא להסתמך על תשובה ישנה? יש לעיין ברשימת המומלצים המעודכנת, בקישור זה
כדי לקבל מענה זמין, לשמוע ולהתעדכן על עולם הכשרות הצטרפו לקבוצות הווצאפ שלנו.
להצטרפות לחצו כאן